Διασπάται η Alpha Bank ακολουθώντας το μοντέλο Eurobank – Με στόχο την εμπροσθοβαρή μείωση των NPEs- Η Morgan Stanley δίνει τη σύσταση overweight για την ελληνική αγορά ήτοι για αποδόσεις καλύτερες από αυτές της αγοράς -Συμφωνία Mytilineos – Gazprom για την προμήθεια φυσικού αερίου-Citigroup: Η Ελλάδα στους κερδισμένους από την πρόταση Κομισιόν

Κυριακή 27 Απριλίου 2014

ΚΥΡΙΑΚΗ
με ελεύθερη γνώμη


ΜΗΝ ΑΦΗΝΕΤΕ ΤΟ ΧΡΗΜΑ
ΣΤΑ ΧΕΡΙΑ ΤΩΝ ΤΡΑΠΕΖΩΝ..


Του Martin Wolf


Το τραπεζικό σύστημα είναι τόσο ασταθές επειδή το κράτος του επέτρεψε να δημιουργήσει όλο το χρήμα και μετά έπρεπε να το διασφαλίσει. Στην επόμενη κρίση -που σίγουρα θα έρθει- η μόνη λύση θα είναι να χάσουν οι τράπεζες τη δυνατότητα δημιουργίας χρήματος.

Το τύπωμα πλαστών χαρτονομισμάτων είναι παράνομο, αλλά η ιδιωτική δημιουργία χρήματος δεν είναι. Η αλληλεξάρτηση κράτους και επιχειρήσεων που το κάνουν αυτό είναι η αιτία της αστάθειας σε μεγάλο βαθμό στις οικονομίες μας. Μπορεί και πρέπει να τερματιστεί.

Έχω εξηγήσει στο παρελθόν από τη στήλη αυτή πώς λειτουργεί το πράγμα. Οι τράπεζες δημιουργούν αποθεματικά ως υποπροϊόν του δανεισμού που δίνουν. Στη Βρετανία, αυτές οι καταθέσεις αντιστοιχούν στο 97% περίπου του χρήματος σε κυκλοφορία. Ορισμένοι παρατηρούν ότι οι καταθέσεις δεν είναι χρήμα, παρά μόνο μεταφέρσιμα ιδιωτικά χρέη. Όμως η κοινωνία θεωρεί την απομίμηση χρήματος ηλεκτρονικό ρευστό. Ασφαλή πηγή αγοραστικής δυνατότητας.

Οπότε η τραπεζική δραστηριότητα δεν είναι μια συνήθης δραστηριότητα της αγοράς, γιατί προσφέρει δύο συνδεδεμένα κοινωνικά αγαθά: χρήματα και δίκτυο πληρωμών. Στη μια πλευρά των τραπεζικών ισολογισμών βρίσκονται τα ριψοκίνδυνα ενεργητικά. Στην άλλη, βρίσκονται οι υποχρεώσεις τις οποίες η κοινωνία θεωρεί δεδομένες. Γι' αυτό οι κεντρικές τράπεζες λειτουργούν ως πιστωτές έσχατης ανάγκης και οι κυβερνήσεις παρέχουν εγγύηση καταθέσεων και ενέσεις κεφαλαίων. Γι' αυτό επίσης οι τράπεζες υπόκεινται σε αυστηρή ρύθμιση. Κι ωστόσο οι πιστωτικοί κύκλοι εξακολουθούν να προκαλούν μεγάλη αποσταθεροποίηση.

Τι πρέπει να γίνει; Η ελάχιστη αντίδραση δεν θα προκαλέσει κάποια αλλαγή στον κλάδο, αλλά θα αυξήσει την εποπτεία και θα επιμείνει να μεγαλώσει το μερίδιο των ισολογισμών το οποίο θα χρηματοδοτείται με μετοχικό κεφάλαιο ή με αξιόπιστα χρεόγραφα απορρόφησης ζημιών. Η σύσταση για μεγαλύτερη κεφαλαιακή επάρκεια είναι και εκείνη που κάνουν η Anat Admati του Stanford και η Martin Hellwig του Max Planck Institute στο «The Bankers' New Clothes».

Σε μια μέγιστη αντίδραση θα είναι να δοθεί στο κράτος το μονοπώλιο στη δημιουργία χρήματος. Μία από τις πιο σημαντικές προτάσεις αυτού του είδους ήταν το Σχέδιο του Σικάγου που προωθήθηκε τη δεκαετία του 1930 από, μεταξύ άλλων, έναν μεγάλο οικονομολόγο, τον Irving Fisher. Η βασική σκέψη ήταν να απαιτείται εγγύηση αποθεματικού στο 100% των καταθέσεων. Ο Fisher ισχυριζόταν ότι θα μειωνόταν δραστικά ο επιχειρηματικός κύκλος, θα τελείωνε το πρόβλημα των τραπεζικών κραχ και θα μειωνόταν πολύ το δημόσιο χρέος. Μια έρευνα του 2012 του ΔΝΤ δείχνει ότι το σχέδιο θα μπορούσε να αποδώσει καλά.

Ανάλογες ιδέες έχουν εκφράσει ο Laurence Kotlikoff του Boston University στο «Jimmy Stewart is Dead», και οι Andrew Jackson και Ben Dyson στο Modernising Money. Το βασικό περίγραμμα αυτού του τελευταίου συστήματος έχει ως εξής:

Πρώτον, το κράτος, και όχι οι τράπεζες, θα δημιουργεί όλα τα χρήματα συναλλαγών, όπως δημιουργείται σήμερα το ρευστό. Οι πελάτες θα κατέχουν τα χρήματα σε λογαριασμούς συναλλαγών και θα πληρώνουν στις τράπεζες μια προμήθεια για τη διαχείρισή τους.

Δεύτερον, οι τράπεζες θα διαθέτουν λογαριασμούς επενδύσεων, που θα παρέχουν δάνεια. Αλλά θα μπορούν να δανείσουν μόνο χρήματα που έχουν πραγματικά επενδύσει οι πελάτες. Δεν θα μπορούν να δημιουργούν τέτοιους λογαριασμούς από τον αέρα κι έτσι θα γίνουν πραγματικά οι μεσολαβητές που κάποιοι εσφαλμένα νομίζουν ότι είναι σήμερα.

Τα ενεργητικά αυτών των λογαριασμών δεν θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως μέσο πληρωμής. Οι κάτοχοι των επενδυτικών λογαριασμών θα είναι ευάλωτοι σε ζημίες. Οι ρυθμιστές μπορούν να επιβάλλουν απαιτήσεις μετοχικής επάρκειας και άλλους κανόνες σώφρονος διαχείρισης σε αυτούς τους λογαριασμούς.

Τρίτον, η κεντρική τράπεζα θα τυπώνει νέο χρήμα αναλόγως των αναγκών της προώθησης μη πληθωριστικής ανάπτυξης. Οι αποφάσεις για τη δημιουργία χρήματος θα λαμβάνονται, όπως και σήμερα, από επιτροπή ανεξάρτητη από την κυβέρνηση.

Τέλος, το φρέσκο χρήμα θα διοχετεύεται στην οικονομία με τέσσερις τρόπους: Για να χρηματοδοτεί τις κρατικές δαπάνες, σε θέματα φόρων ή δανεισμού. Για να γίνονται οι άμεσες πληρωμές προς τους πολίτες. Για τη μείωση των χρεών, κρατικών ή ιδιωτικών. Ή για την παροχή νέων δανείων μέσω τραπεζών ή άλλων μεσολαβητών. Όλοι αυτοί οι μηχανισμοί μπορούν και πρέπει να γίνονται με τη μεγαλύτερη δυνατή διαφάνεια.

Η μετάβαση σε ένα σύστημα όπου η δημιουργία χρήματος ξεχωρίζει από τη χρηματοοικονομική διαμεσολάβηση είναι εφικτή, αν και περίπλοκη. Πάντως θα φέρει τεράστια πλεονεκτήματα. Θα μπορούσε να αυξήσει την προσφορά χρήματος χωρίς να ενθαρρύνει τον κόσμο να δανείζεται μέχρι τον λαιμό. Θα τερμάτιζε το πρόβλημα των πολύ μεγάλων για να καταρρεύσουν τραπεζών. Επίσης θα μετέφερε το «αξιόχρεο» -το πλεονέκτημα της δημιουργίας χρήματος- στην κοινωνία.

Το 2013, για παράδειγμα, ο δείκτης νομισματικής επέκτασης Μ1 (που αφορά τις μεταβιβάσεις χρημάτων) αντιστοιχούσε στο 80% του ΑΕΠ. Αν η κεντρική τράπεζα αποφασίσει να αυξάνεται κατά 5% τον χρόνο, θα έχει δημοσιονομικό έλλειμμα στο 4% του ΑΕΠ χωρίς δανεισμό ή φορολόγηση. Η δεξιά μπορεί να θελήσει να μειώσει τους φόρους, η αριστερά να αυξήσει τις δαπάνες. Η επιλογή θα είναι πολιτική, όπως πρέπει να είναι.

Οι πολέμιοι θα πουν πως η οικονομία θα πεθάνει από έλλειψη πίστωσης. Κάποτε με άγγιζε αυτός ο ισχυρισμός. Όμως μόνο το 10% του τραπεζικού δανεισμού στη Βρετανία έχει χρηματοδοτήσει επιχειρηματικές επενδύσεις σε κλάδους διαφορετικούς από τα εμπορικά ακίνητα. Θα μπορέσουμε να βρούμε άλλους τρόπους για να τις χρηματοδοτήσουμε αυτές.

Το χρηματοπιστωτικό μας σύστημα είναι τόσο ασταθές επειδή πρώτο το κράτος του επέτρεψε να δημιουργήσει όλο το χρήμα που υπάρχει στην οικονομία και εν συνεχεία υποχρεώθηκε να το διασφαλίσει σε αυτήν τη δραστηριότητα. Πρόκειται για μια τεράστια τρύπα στην καρδιά των οικονομιών και της αγοράς. Μπορεί να κλείσει αν ξεχωρίσει η παροχή χρήματος, που είναι δικαιωματικά λειτουργία του κράτους, από την παροχή χρηματοδότησης, λειτουργία του ιδιωτικού τομέα.

Δεν πρόκειται να συμβεί σύντομα. Όμως να θυμάστε ότι υπάρχει η πιθανότητα. Όταν έλθει η επόμενη κρίση -και σίγουρα θα έλθει- πρέπει να είμαστε έτοιμοι.


ΠΗΓΗ: FT.com

7 σχόλια:

ΑΡΤ είπε...

Καλημερα...

Θα ηθελα να πω δυο πραγματα για την ολη αντιμετωπιση που τυχαν οι εκδρομεις του ΠΑΟΚ...

Στο επιχειρησιακο κομματι η Ελληνικη Αστυνομια παιρνει ενα ολοστρογγυλο μηδεν.
Δεν ειναι δυνατον να κλεινεις για ωρες την ΕΘΝΙΚΗ ΟΔΟ να δημιουργουνται ουρες χιλιομετρων και να στελνεις τα αυτοκινητα στην παλαια εθνικη...αυτο σχεδιαζαν ολη την εβδομαδα ?καποια στιγμη οταν μοτοσυκλετιστης της τροχαιας προσπαθησε να περασει με την σειρηνα αναμεσα απο τα σταματημενα αυτοκινητα τον κλεισαμε το δρομο ωστε να υποστει και αυτος την ιδια ταλαιπωρια με εμας και φυσικα κατεβηκε ωσαν αλλος σεριφης να μας επιπληξει...βλεποντας ομως την αγανακτηση μας οταν κατεβηκαμε κι εμεις απο το αυτοκινητο και των υπολοιπων οδηγων και φοβουμενος πιθανον και για την σωματικη του ακεραιοτητα αφου μας ζητησε συγνωμη, μας ζητησε πολυ ευγενικα να τον αφησουμε να περασει κατι που φυσικα δεν εγινε και αναγκαστηκε να φυγει απο την βοηθητικη λωριδα καθως του εκλεισε το δρομο και το αυτοκινητο που ηταν στην διπλανη λωριδα...σημ. 2 αυτοκινητα μπροστα μας ηταν αυτοκινητο με εγκυο γυναικα που συμφωνα με τον οδηγο την πηγαινε στο μαιευτηριο να γεννησει...

Στην επιστροφη και βγαινοντας απο την Αθηνα αποφασισαμε να εφοδιασουμε το αυτοκινητο μας με καυσιμα στο 222χλμ ( πρατηριο aegean )...
προς μεγαλη μας εκπληξη ηταν ανοικτα ολα τα διοδια και κλειστα ΟΛΟΙ οι Σ.Ε.Α. μεχρι την Θεσσαλονικη...φυσικα ουτε λογος για αστυνομικους η για χωρους εστιασης...πηραμε τηλεφωνο στο 100 μας συνδεσαν με το αρμοδιο τμημα τροχαιας και οταν τους ειπαμε οτι μειναμε απο βενζινη στην κοιλαδα των τεμπων και εκλεισε το ρευμα ανοδου στη Θεσσαλονικη,καταπιαν την γλωσσα τους και δεν ηξεραν τι να πουν...το μονο που καταφερε να πει ο τηλεφωνητης ηταν:
Μιλατε σοβαρα ή μου κανετε πλακα ?
Παιρνοντας απο τα διοδια της Λεπτοκαρυας αποφασισαμε να σταματησουμε στο Σ.Ε.Α. της AVIN και να βγαλουμε βενζινη απο την αντλια με οποιοδηποτε τροπο καθως το αυτοκινητο πηγαινε με τα αερια...για καλη μας τυχη ειχε αυτοματο πωλητη καυσιμων
Σημ. ολοι οι εισοδοι και εξοδοι στα Σ.Ε.Α. ηταν κλειστοι με κωνους και φωτεινη σημανση απο τις εταιριες εκμεταλευσης της εθνικης οδου.
Για να θυμηθουμε λιγο και το τι τραβηξαν οι εκδρομεις με τα πουλμαν...
Αναχωρηση απο Θεσ/κη παρασκευη 22+30
Αναχωρηση απο διοδια των Μαλγαρων στις 2+00
Αφιξη στα διοδια των Αφιδνων Σαββατο 12+00
( μεχρι τωρα εχουν προηγηθει 2 μισαωρες στασεις σε χωρους χωρις εστιαση ,κοινως χωραφια }
Αναχωρηση απο τα διοδια απο τις 14+00 και μετα τμηματικα και αφιξη στο γηπεδο απο τις 15+00 !!!!!! για ενα παιγνιδι που αρχισε στις 20+00 !!!!

Δεν εχω ενημερωση ακομα αν εγινε κατι απο τους εκδρομεις με τα πουλμαν στην επιστροφη αλλα μπορω να καταλαβω την αγανακτηση ενος Ελληνα φορολογουμενου πολιτη που υπεστη τον παραπανω εξευτελισμο...

Φυσικα για ολο τον υπολοιπο κοσμο αν εχει γινει κατι θα φταινε οι αλητες οι Παοκτηδες.

ΑΡΤ είπε...

Δικαιος κυπελλουχος ο παναθηναικος...

Για το λαο του ΠΑΟΚ ο τελικος ηταν στο ΟΑΚΑ
Για τους παικτες του ΠΑΟΚ ο τελικος ηταν στην Τουμπα

Κριμα αλλα συνεχιζουμε...ετσι κι αλλιως ΠΑΟΚ δεν γινεσαι για τις κουπες του.

μπαρμπαλιας είπε...

ΑΡΤ σε καταλαβαινω.
εγω θα ελεγα τετοια παιχνιδια να γινοντε εκτος εδρας και για τις δυο ομαδες...
για να υποστουν οι φιλαθλοι οσα και εσεις...
τωρα στο αγωνιστικο κοματι,
δεν πιστευω οτι επαιξε ρολο η εδρα
ειχε τις ευκαιριες του ο ΠΑΟΚ..
η μπαλα ειχε αλλα κεφια
αξιοι και οι δυο ,που μονο αυτοι μπορεσαν και παιξανε τελικο.
οι γαυροι αδυνατουν ........
θα ειχε χαλασει ο τελικος απο μερες
τα γνωστα δλδ

ΑΡΤ είπε...

Ο τελικος κυπελου ειναι γιορτη και ετσι πρεπει να αντιμετωπιζεται απο ολους και οχι μονο απο τους φιλαθλους....στα μεγαλα γηπεδα λεμε ναι.....στις κενες θεσεις λεμε οχι.....συγχαρητηρια επισης στον Αναστασιου για την κινηση του ναστειλει τους παικτες του παναθηναικου να χειροκροτησουν τους φιλους του ΠΑΟΚ μετα τη ληξητου αγωνα....Ισως τελικα υπαρχει ελπιδα....

michele είπε...

Καλο απογευμα σε ολους.
Δυστυχως οι περιγραφες του ΑΡΤ που ειχε προσωπικη εμπειρια μας δινουν την εικονα που ,τουλαχιστον οι νουνεχεις θα θελαμε να αλλαξει

Το κρατος "φοβηθηκε" την μεγαλειωδη αυτη μετακινηση ,αλλα δυσκολα μπορεις να εχεις διαφορετικη αντιμετωπιση οταν λιγες μερες πριν εχουν γινει αισχη..

Παρ ολα αυτα οι φιλαθλοι του ΠΑΟΚ ,εδειξαν μεσαστο γηπεδο σεβασμο στην ανωτεροτητα του αντιπαλου .Αυτο πρεπει να κραταμε.Αυτο γιατι και ο αντιπαλος φιλοξενησε σωστα και ο διαιτητης δεν ειχε "συμμετοχη" οπως συχνα εχει συμβει.

Και ο πιο φανατικος ,καταλαβαινει οταν παιζεται πραγματικα ΜΟΝΟ ποδοσφαιρο.


Οσον αφορα τις ομαδες,θεωρω πως αυτη η προσπαθεια φτωχη απο budget του φετινου Παναθηναικου ,αποδεικνυει πως οταν υπαρχει προγραμματισμος ,δουλεια,εκμεταλλευση νεων ταλεντων ,οικογενειακο κλιμα κλπ μπορει να εξελιχθει σαν μεταδοτικος ιος και σε αλλες ομαδες.Μιλαω για μια γενικοτερη κουλτουρα που πρεπει να διεπει τις ομαδες.
Και ετσι μπορεις να ..βρισκεις Berg των 500.000 ευρω το χρονο ,να τους αναγεννας
και να παιζουν σαν φορ των 5εκ ευρω.

skout είπε...

ART διαβάζοντας όλα τα παραπάνω κ εντελώς φιλικά από έναν άνθρωπο που ταξιδεύει πάνω από 23 χρόνια με τη θύρα 13, θεωρώ πολύ πετυχημένη την οργάνωση της μετακίνησης.

Οι λόγοι είναι χιλιάδες και χαίρομαι που ήταν όλα κλειστά, εξάλλου είχαν βγάλει κ ανακοίνωση. Ολα τα υπόλοιπα είναι μόνο συζήτηση χωρίς γνώση των βασικών αρχών γηπέδου. (Κάτι σαν ελλιοτ για εμάς εδώ πχ)..

ΑΡΤ είπε...

Skout....εδω μεσα εχω μονο φιλους και δεν παρεξηγω κανενα...παω εκδρομες απο το 1982 και για μια 10ετια τουλαχιστον σαν ιδρυτικο μελος ειχα βασικο ρολο στην οργανωση των εκδρομων του πιο σκληροπυρηνικου συνδεσμου του ΠΑΟΚ ( δεν υφισταται πλεον )...το ξερω πολυ καλα το εργο λοιπον.Αν η μετακινηση αφορουσε ζωα τοτε οντως θα ηταν πετυχημενη.
Επισης δεν υπηρξε καμμια ανακοινωση οτι θα ειναι κλειστα τα ΣΕΑ.